Privatlivspolitik og cookies

Søg: 

Dansen med det døvstumme øje, den blinde 2011
mannequin, stof, gibs, sugerør og garn
Inventarnummer: 1252

Nikoline Liv Andersen f.1979

Dansen med det døvstumme øje – den blinde af Nikoline Liv Andersen (f. 1979)
Værket Dansen med det døvstumme øje – den blinde blev erhvervet af Horsens Kunstmuseum i 2011 i forbindelse med udstillingen Langsomt siver det gennem mine hænder af designer Nikoline Liv Andersen. Hun er uddannet fra Danmarks Designskole i 2006 og har blandt andet været i praktik hos det franske modehus Dior, hvorfor hendes arbejde og kunst cirkler om mode og hendes arbejdsprocesser bærer præg af skabelsen af haute couture, som kendestegnes ved både at være kompromisløst, nøjsomt lavet i hånden, eksperimenterende såvel som ekspressivt.
Oprindeligt blev værket skabt på opfordring af Designmuseum Danmark, som ønskede et bud på rokokoens stil i en nutidig og interkulturel kontekst til deres udstilling Rokokomania, som kunne ses fra maj til september 2012. Derfor var værkets udgangspunkt rokokoens stil, der i særdeleshed udfoldede sig omkring den franske revolution, som Nikoline Liv Andersen lod sig inspirere af; paralleller mellem denne tid, hvor adelen ej lyttede til borgerskabet og konsekvenserne af dette, bliver draget til nutiden, hvor vi lever som blinde forbrugere, som ej tænker over, hvilke konsekvenser for samfundet vores handlinger har. Endvidere fascineres Nikoline Liv Andersen af de stilistiske træk, som herskede i rokokoen, hvor den dekadente stil manifesteredes og lod sig udtrykke i pompøse klæder og parykker. Netop parykken spiller en stor rolle i udstillingen, da der heri er gemt de tre symbolske aber, i form af: ikke ser, ikke hører og ikke taler. Symbolet de tre aber udgør stammer oprindeligt fra asien, og på japansk betyder ordet ’saru’ både ’abe’ samt ’ikke at gøre noget’. Dette skal ses som værende en allegori på det buddhistiske menneskelige ideal hverken at se, sige eller høre noget ondt. Endvidere udgør aberne ifølge Nikoline Liv Andersen selv, et symbol på det naive menneske. Herved kan trækkes tråde til både konsekvenserne af den franske revolution, til Marie Antionette samt til nutidens forbrugssamfund.
Værkserien er skabt af mannequindukker, som er bemalet både i ansigt og på hænder. Dansen med det døvstumme øje – den blinde er iført en beklædning bestående af tusindvis af sugerør, som former en tætsiddende kjole med runde og pompøse former forneden samt på ærmerne, som er typisk for rokokostilen, og som opnås ved en lag-på-lag metode, som giver en tredimensionel effekt.
Med dette gøres der brug af bricolage, som viser sig i transformationen af sugerør som hverdagsobjekt til kunst. Sugerørene får herved en ny betydning fra at være et nytteprodukt til at blive en decideret udsmykning, ligesom punkerne, der anvendte sikkerhedsnålen som smykke.
Nikoline Liv Andersens arbejdsmetoder går igen i hendes mange andre værker, hvor hun gør brug af forskellige materialer, som skaber overraskende sammenstød i disses udtryk. Hun arbejder med både plastisk, skind, kniplinger, garn og læder, hvorfor hendes værker og kreationer skiller sig ud og finder et udtryk, som er særegent for netop Nikoline Liv Andersen. Kombinationen af de forskellige materialer er ligeledes medvirkende til at skabe et organisk udtryk. Desuden finder hun inspiration i både punken og andre subkulturelle bestanddele, hvor kontraster mødes og skaber modsætningsforhold i form af det dragende og det frastødende, det smukke og det grimme og det idylliske og det dystre.
At stoppe tiden i sit arbejde samt at give plads til tanker og udfordringer er et vigtigt og bærende element i Nikoline Liv Andersens arbejde, da hun konstant forsøger at nå til noget nyt. Derfor bliver der lagt vægt på det indledende arbejde med materialer, som hun ser som en åben proces, hvor alt kan tage form og farve, alt efter hvor dette fører hende hen. Ligeledes er tegneprocessen åben og skal kun ses som vejledende skitser, da de færdige værker sjældent ender med ligne helt det, Nikoline Liv Andersen havde forestillet sig.

Anna Ellegaard