Privatlivspolitik og cookies

Søg: 

Pandoras låg, 2010
Spejl, bemalet træ
Inventarnr:1309

Værket ’Pandoras æske’ blev vist for første gang på Horsens Kunstmuseum i 2011 på udstillingen ’Efter ægget’, hvor Sophia Kalkau viste sine værker fra 1999 – 2011. Værket er en gave til museet fra kunstneren selv.

Sophia Kalkau har siden starten af 1990’erne udstillet mange af sine værker på både museer såvel som på gallerier. Endvidere begår hun sig på den internationale scene med udstillinger i blandt andet Paris, Saint Tropez, Berlin og Reykjavik.


Sophia Kalkau bevæger sig med sin kunst i et bredt felt, hvor hun både arbejder med skulptur og i særdeleshed med fotografi. Hendes fotografier har ofte karakter af skulptur, hvorfor disse bevæger sig i spændingsfeltet mellem det utopiske, direkte udtryk og det rene og sanselige, som de abstrakte former gengiver.
Netop dette spændingsfelt arbejder Sophia Kalkau med i skulpturen ’Pandoras låg’ fra 2010. Skulpturen ligner en forstørret knap og har en diameter på 1,5 meter. Lågets bagside hviler på en kugle, og begge disse er malet i sølv. På den cirkulære front er påsat et spejl.

Pandora kendes fra den græske mytologi som den første kvinde og ligeledes som gudernes svar på vellevned(en livsførelse der er præget af en overflod af luksus). Hun er kvinden, som Zeus sendte til Jorden. Hun giftede sig med Epimetheus, og som medgift havde hun æsken, som der ofte refereres til i daglig tale som ”Pandoras æske”. Denne måtte ikke åbnes, dog trodsede hun forbuddet, og med dette åbnede hun for lidelse og ondskab, som bredte sig ud til menneskene. Hermed blev kun håbet ladt tilbage. Pandora kendes ikke kun som en så smuk en kvinde, at mænd ikke kunne tage øjnene fra hende; hendes navn kendes også som ”den, der har alle gaver” fra guderne, som ønskede at straffe menneskene.
’Pandoras låg’ mimer måske denne lidelse, der er blevet sluppet løs; og skulpturen fortæller alle, der betragter den, hvem der har udført gerningen og taget låget af æsken. Igen bevæger man sig i forståelsen og fortolkningen af værket i spændingsfeltet mellem det utopiske og det rene, sanselige udtryk, og man bevæger sig i et spil mellem rum, mellem steder og ikke-steder og mellem antagelser, tanker og virkelighed. Spejlet mimer netop dette og indtager både tid og rum, hvor det reflekterer det sete og det ikke-sete. Verdens foranderlighed er at finde i både dette og mange andre af Sophia Kalkaus værker, og den mimer en tænkelig verden, som ej blot er formløs. ’Pandoras låg’ etablerer en forbindelse mellem det, der er til stede i rummet, og det, der kunne være, ligesom den etablerer en forbindelse mellem en intim erfaring og de tanker, som får lov at flyde og som er anonyme og frie.

I museet samling ses en række værker af Sophia Kalkau, blandt andet ’Black Matter’ fra 2012 og ’Sitting red’ fra 2008.
 
Anna Ellegaard