Privatlivspolitik og cookies

Søg: 

Victoria 2012
Mannequin, kunstigt hår
Inventarnr: 1311

Afghan Hound
Horsens Kunstmuseum har i starten af 2015 erhvervet skulpturen ’ Victoria’ fra 2012 og videoværket ’Afghan Hound’ fra Lilibeth Cuenca Rasmussens værk ’Afghan Hound’, påbegyndt i 2011.
Lilibeth Cuenca Rasmussen repræsenterede Danmark ved Venedig Biennalen i 2011 med performancen, og værket er efterfølgende blevet bearbejdet og står nu også som en række skulpturer og en performancevideo.
Videoen/performancen: ’Afghan Hound’ handler om de kønsspørgsmål, der opstår, når mænd og kvinder lever hver deres adskilte liv under et maskulint magtregime. Iført et kostume, der er inspireret af hunderacen Afghansk mynde, skifter Lilibeth Cuenca Rasmussen mellem fire forskellige identiteter: en dreng, en stor pige, en voksen kvinde og en voksen mand.
Med afsæt i hver af de fire personer skildrer Lilibeth Cuenca Rasmussen, hvordan traditioner og kulturer transformerer og sammenblander køn. Dette udtrykkes helt konkret gennem det særlige kostume(den afghanske pels), der undervejs i performancen ændrer udseende fra burkha over bast skørt og til et gigantisk skæg.
De fire personer, som performancen tager afsæt i, er:
Malalai Joya - en kvindelig politiker og frihedskæmper, der lever i eksil og taler bag en burkha.
Bacha Bazi - en dreng, der er klædt ud som pige og danser til store selskaber, hvor kun mænd har adgang.
Warlord - et billede på en diktator og en mand, der er født med magt.
Bacha Posh - en pige, der i sin barndom er opdraget som dreng, fordi familien ikke har nogle sønner, og derfor oplever at leve med frihed, indtil hun kommer i puberteten, hvor hun er klar til at blive giftet væk.
Afghan Hound fortæller disse fire personers historier, men forsøger at gøre det fra et afghansk udgangspunkt som en modpol til det billede, der ofte tegnes af Afghanistan i den vestlige verden.
’Victoria’ ses som en oprejst skikkelse, der står en smule foroverbøjet i den lange sorte pels. Men når man bevæger sig om på den anden side erfarer man at skulpturen hele vejen rundt er dækket af den lange sorte pels, der som tidligere nævnt tager udgangspunkt i hunderacen afghansk mynde . Skulpturen er uhyggelig i sin fremtoning og står som form lukket om sig selv.

Lilibeth Cuenca Rasmussen (f.1970) er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor hun afsluttede i 2002. I sin kunstneriske praksis arbejder Lilibeth Cuenca Rasmussen med sociokulturelle forhold, ofte med udgangspunkt i sin egen blandede baggrund. Lilibeth Cuenca Rasmussen er født på Filippinerne og flyttede som otte årig sammen med familien til Danmark.
Lilibeth Cuenca Rasmussen har siden 2000 vist en lang række udstillinger i ind- og udland, samt hun har modtaget en lang række stipendier og legater, blandt andet Statens Kunstråds tre årige arbejdslegat, Eckersbergs Medaljen og Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens Legat.