Privatlivspolitik og cookies

Søg: 

Sonny Tronborg - Skagens Billeder

24. januar - 14. marts 2004

Tilbage i 1989 præsenterede Horsens Kunstmuseum udstillingen Læsøbilleder. Store landskabs-tegninger skabt med blyant, olie og bladguld. Nu følger vi denne udstilling op med en række værker fra en ny serie landskabstegninger færdiggjort i foråret 2003, Skagens Billeder. Om serien siger kunstneren: „Ideen tog fart da jeg i februar 2001 var på Skagen for at arbejde generelt med mine billeder. Det var vinter med rigtig sne uden turister, virkelig Skagen fra sin bedste side. Jeg var dengang „overbevist" om at „Skagens malerne" ikke kunne fortælle mig noget. Jeg arbejdede stille og roligt, men samtidigt listede der sig noget litteratur ind om „Skagensmalerne". Jeg kunne ikke undgå at opsøge stederne de malede og stederne de kom. Det var specielt Skagens Museum, der åbnede en port. Jeg kunne ikke frasige mig Carl Locher (Holger Drachmann til nød) på stranden, stemninger fra Michael Anchers fiskermænd kontra den tæmmede natur i familiebillederne. Legaliserer P.S.Krøyer den abstrakte natur ved at male personskildringer på stranden? Skagens natur, de forskellige biotoper er fascinerende, måske ikke så meget i storhed men i renhed, på den måde en åbning til mine landskabsbilleder, Skagens Billeder. Den blå farve i himlen, den blå farve på jorden, den blå farve i sneen, den blå farve til den blå farve, skyggen på havet, havet, skyggen på træerne, på skyerne. At påtage sig at lave skagensbilleder er vel umuligt, bare ordet Skagensmalerne er så fyldigt og tungt, at det ikke kan indeholde mere, der er kun én måde når det SKAL være og det er 365 stk. abstrakte blå landskaber som Skagens Billeder. Udstillingen på Horsens Kunstmuseum viser ikke alle 365 billeder, men en så stor del af serien. Publikum vil kunne møde en nutidig kunstners særegne og stærke bud på hvorledes det er muligt at gøre op med og forholde sig til en så stærk tradition i dansk billedkunst.

Påskens Billeder

3. april - 18. april 2004

Skoler og kirker i Horsens fortsætter det frugtbare samarbejde om et påske-salme-sangsprojekt for alle 4. klasse-eleverne.

Siden 2002 er projektet blevet udvidet til også at bestå af en billedkunstdel. Optakten til billedarbejdet har været et inspirationskursus for de deltagende lærere på Billedskolen. Derefter har de sammen med deres elever arbejdet med de projekter, der præsenteres ved dette arrangement, og som naturligvis tager udgangspunkt i kristendommens påskeberetninger.

Christian Lemmerz - Dopo la Storia

27. marts - 6. juni 2004

Dopo la Storia - en udstilling der rejser spørsmål og vækker til eftertanke. Udstillingen præsenterer skulpturerne Madonna Grigia, The Undead og High Noon (Hiroshima mon amour), og Der Geist ist ein Knochen, alle skabt i marmor. Marmor - det klassiske materiale til skulptur der i de senere år fået nyt liv mellem Christian Lemmerz’ hænder. Klassisk i sit udtryk, men med en særdeles moderne og nærværende tematik. Christian Lemmerz har talt om sine skulpturer i overført betydning som et stykke forgiftet chokolade. Den hvide marmor drager og lokker beskueren ind i et tilsyneladende rent og hvidt univers. Når man kommer derind, er der ikke rent og hvidt, men fyldt med stof til nødvendig eftertanke. Udstillingen præsenter desuden skulpturen Rio Kid fra sidste år og ikke mindst 35 store raderinger tryk som en kombination mellem radering og monotypi. 8 grundblader er individuelt trykt. Titlen på serien er Terramoto (Jordskælv) . Den direkte anledning - uden på nogen måde at være illustration - var jordskælvet i Bam i 2003. I dagene op til udstillingsåbningen er udstillingen blevet suppleret med 11 store malerier, der bl.a. tematiserer over den terror som er blevet en del af også den vesteuropæiske verden

Sommerudstilling

Juni - september 2004

Traditionen tro sættes der fokus på museets samlinger. Vi præsenterer et bredt udvalg af både den ældre men i høj grad også den moderne samling i alle museets udstillingsrum.

Jeremy Dickinson

18. september - 21. november 2004

Jeremy Dickinson (f. 1963) stammer fra Halifax, England og bor og arbejder i dag i London. Han har valgt sit helt eget udgangspunkt for sit arbejde med billedkunsten - fascination ved køretøjer. Allerede som barn hang han ud ved den lokale busstation, hvor han elskede at studere hvorledes busserne blev parkeret ved dagens slutning i busterminalen.

Denne udstilling præsenterer værker skabt inden for de sidste 10 år. Busbillederne er malet med udgangspunkt i amatørfotografier taget af transportentusiaster og købt på et marked. Det er foto, der er taget for at dokumentere hvorledes bussen så ud. Dickinson maler direkte fra disse billeder, men bortretoucherer bussens omgivelser, og lader kun disse være tilstede som spejlinger i vinduerne. „Hele processen var meget kontrolleret, fra udvælgelsen af hvilket billede jeg skulle bruge, at sikre mig at billede altid var af samme størrelse og placeret i midten af billedet. Hvad jeg gjorde var at redigere et foto for at male et maleri" udtalte Dickinson for et par år siden. Da en ven sendte ham en legetøjsbil - en bus - var det katalysator for et skift i hans maleri. Det var igen en samling der fascinerede, men denne gang hans egen samling af legetøjsbiler. Han begyndte at male direkte efter motivet, hvilket gjorde det muligt, at bryde de regler han selv havde sat op i sine fotobaserede malerier. Busbillederne var malet på baggrund af fotos taget af entusiaster, nu var han selv entusiast idet det var hans egne legetøjsbiler, der blev fundet frem fra gemmerne og blev motiver. Placeret sammen og hver for sig - nogen gange som en nature morte - andre gange med fornemmelsen af et snapshot af imaginære handlinger på en imaginær byggeplads. Ind i mellem optræder andre erindringsbilleder, i form af souvenirs og plastiklegetøj. Det giver rige associationsmuligheder for beskueren, men for Dickinson er det fascinationen der er drivkraften.

Der er udgivet et katalog til udstillingen

Erik A. Frandsen

6. november - 2. januar 2005

Lebensraum - et ord der hos mange mennesker bringer ubehagelige minder og tanker frem om Nazitidens Tyskland og hvad deraf fulgte, men overraskende et ord der hos mange i den yngre generation med forældre der ikke oplevede den tid, ikke umiddelbart fremkalder associationer. Det kan i høj grad undre, al den stund at det netop er den generation - efterkrigsgenerationen, der har brugt mange kræfter og energi på at etablere deres egets livsrum med god albueplads rundt omkring, og rimeligt indhegnet. Erik A. Frandsen bruger naturligvis bevidst lebensraum, for at etablere en diskussion med denne udstilling. En intens og tankevækkende oplevelse venter publikum på denne udstilling, der i øvrigt tidligere har været vist på Ovengaden - Institut for Samtidskunst.

Horsens Kunstmuseums Venners Kunstnerpris

Prisen tilfaldt Kaspar Bonnén

Horsens Kunstmuseums Julemarked

4. - 5. december 2004