Privatlivspolitik og cookies

Søg: 

”Varenne”, 2001
Akryl på lærred. 249 x 400 cm
Gave 2001 fra Brdr. Schütts Understøttelsesfond
Inv. 1036
 

Troels Wórsel (1950)

Den internationale, danske billedkunstner Troels Wörsel fandt tidligt i sin kunstneriske karriere inspiration i den amerikanske minimal- og konceptkunst. Wörsel eksperimenterer med maleriet og er optaget af dets grænser og muligheder, og han formår til stadighed at forny sine værker på en overbevisende måde. Ofte tager han temaer op og arbejder med dem i serier, eksempelvis: en række malerier fra slutningen af 70’erne inspireret af den japanske zen-kunst, madlavningsbilleder ”Uden titel” fra midten af 80’erne, samt malerier inspireret af vinetiketter fra slutningen af 80’erne – typer, som alle er repræsenteret i Horsens Kunstmuseums samlinger.
For de forskellige serier opsættes begrænsende regelsæt, og hvad angår serien, hvori værket ”Varenne” indgår, er én af ’reglerne’, at maleriet er i tværformat og udfolder sig på to sammensatte lærreder. Farverne lyserød, sort, hvid og gråtonerne kan ligeledes ses som én af ’reglerne’ for denne billedserie.
Selve titlen henviser til den verdensberømte italienske travhest Varenne, der er blevet betegnet som den mest komplette hest, man kan forestille sig – en superhest, en sand stjerne. Motivet i Wörsels maleri er ligeledes en hest – et helfigursmaleri i stort format. Hesten er iklædt et blåternet, middelalderlignende dækken, så kun mule, underben, hale samt et stirrende øje er synliggjort. Samtidig stikker et par menneskeben i gang på mystisk vis ned fra dækkenet – det eneste tegn på et menneske, da resten af kroppen mest af alt fremstår som ikke-eksisterende!
På det første lærred, som har en ensartet lyserød baggrund, ses den forreste del af hesten samt de gående mandeben. På det anden lærred, hvor hestens bagparti er afbilledet, består baggrunden af en gråtone samt abstrakt malede elementer i gråtoner, hvor man genkender Wörsels karakteristiske penselstrøg; elementer, som går igen i mandebenene.
Måske kan motivet ses som en historisk reference til de traditionelle, nationalromantiske rytterstatuer og afbildninger af heste i den ældre billedkunst. Men maleriet ”Varenne” er, både med hensyn til udførelse og udtryk, meget forskelligt fra de traditionelle rytterstatuer, som ofte er gengivet med en heroisk, majestætisk fremtoning og ophøjet på en sokkel. I Wörsels maleri er rytteren stået af hesten, og ses tilmed gemt under dækkenet! I værket vendes der således op og ned på hele traditionen omkring rytterstatuer.
Stiller han mon, med maleriet af sin idealhest, spørgsmål til traditionen og maleriets teknik?

Nina le Fevre