Privatlivspolitik og cookies

Søg: 

”To verdener”, 1947

Olie på lærred. 91,5 x 100,2 cm

Gave 2002 fra Familien Hede Nielsens Fond og Malermester Viggo Nielsens Legat

Inv. 1078

Maar Julius Lange (1897-1979)

Maar Julius Lange har en stor plads i kunstens historie i Horsens; han arbejdede og boede i Horsens en stor del af livet – fra slutningen af 1930’erne til sin død.

Lange begyndte tidligt at interessere sig for forskellige materialers muligheder, farver og former, og fra slutningen af 30’erne begyndte han for alvor at arbejde som billedkunstner. Motiverne, som til at begynde med var naturalistiske, ændrede hurtigt karakter til det mere abstrakte. En stor grund til denne udvikling kan sandsynligvis tilskrives to studiekredse og det kunstneriske miljø i forbindelse hermed. I de første år efter Anden Verdenskrig var det den abstrakte kunst, der var kendetegnende for udstillingslivet i Danmark. Dette gjorde sig ligeledes gældende i Horsens, hvor et blomstrende kunstnermiljø opstod. I første omgang - med hovedformålet at komme væk fra det naturalistiske maleri – blev ”Studiekredsen for abstrakt Maleri i Horsens” stiftet i 1945. Lange var medlem, og studiekredsen udstillede i 1946 og ophørte herefter med at eksistere, men trods dens korte eksistens fik den afgørende betydning for Langes kunstneriske udvikling. Herefter var han medlem af ”Studiekredsen for eksperimental Maleri”, som opstod i 1947 og fortsatte retningen bort fra naturalismen. Ligeledes var Lange i en kortere periode i slutningen af 40’erne medlem af kunstnersammenslutningen Spiralen, hvor Asger Jorn også var medlem.

Lange var særligt optaget af teorier om den ukendte verden – den sansede verden, som ikke umiddelbart kan ses, men som kan føre til erkendelse. Han arbejdede med en udforskning af det spontane og irrationelle samtidig med det strukturerede i værkerne, som helt fra slutningen af 40’erne til hans død var befolket af symboler, tegn, figurer, fugle, fisk, insekter, skibe samt nodetegn og linier.

På trods af værkernes store kvaliteter nåede han kun at deltage i få udstillinger, da han tidligt i karrieren valgte at trække sig fra udstillingslivet. Derfor var det en glæde for Horsens Kunstmuseum at kunne vise udstillingen ”Maar Julius Lange” i 1999.

På udstillingen kunne man blandt andet se værket ”To verdener”, som blev skabt af en særlig teknik, hvor motiverne nærmest er ridset frem af lærredet. Oftest er det lærredet, som efter indridsningen kommer til syne, mens underliggende farvelag i nogle tilfælde afsløres. Maling og ”rifter” skaber tilsammen et forunderligt billedunivers af små finurligheder, insekter og væsner, samt rytmiske mønsterdannende gentagelser. Maleriet, som ikke har noget egentligt centrum, rummer flere lag af fortællinger, og vidner om Langes særegne naturfascination.

Nina le Fevre